Blog 5

Van zoete zomer naar hoopvolle herfst


Onze krant kopt met ‘Zwolle beleeft zoete zomer’. ‘Zwolle beleeft een zoete zomer door successen van PEC Zwolle, het oog van de Fundatie en de boekenkerk van Waanders (samen met De Librije en de Hanzelijn al The Big Five genoemd).’ En het is natuurlijk ook fantastisch, dit succes. Misschien heeft het met elkaar te maken, mij valt op dat er de laatste tijd weer nieuwe en speciale winkels bijkomen. Klein maar fijn.


Het een en het ander

Zonder klein geen groot, zonder gewoon geen bijzonder. Ik breek juist nu graag een lans voor de kleinere ondernemer die in deze tijd zijn of haar nek uitsteekt en een winkel of horecazaak begint. Daar spreekt vertrouwen uit in de toekomst. Natuurlijk zien we om ons heen ook winkeliers en horecaondernemers stoppen. Crisis wordt dan al gauw geroepen, maar dat is me te gemakkelijk. Veelal spelen persoonlijke omstandigheden een grote rol. Je moet ook uit het juiste hout gesneden zijn om een onderneming te runnen. En zie, juist nu tel ik vele nieuwe, leuke, verfrissende zaken in Zwolle. Drago Gelato in de Sassenstraat (IJssalon), Ingeburgerd aan de Nieuwe Markt (restaurant), HUNK in de Hagelstraat (herenmode), Julia’s Home in de Diezerstraat (woondecoratie), dit zijn slechts enkele voorbeelden. Er zit meer aan te komen: de Zwolse onderneemster Dian Docter opent binnenkort haar zaak aan de Grote Markt, naast Van Beek. Scandinavische kleding, naar verluidt, ik ben erg benieuwd. Het zijn dit soort zaken die Zwolle Zwolle maken, anders dan Arnhem, Haarlem of Den Bosch. Natuurlijk, The Big Five geven de stad aantrekkingskracht. Voor de Zwollenaar en voor de mensen uit de regio en uit het hele land. We willen graag dat de bezoekers terugkomen en daarvoor is een grote diversiteit van functies, van winkels, van horeca, van cultuur (denk ook aan De Spiegel e.a.) nodig. The Big Five moet drijven op een stevige kurk van een aantrekkelijke, gedifferentieerde stad. Kleinere, leuke, speciale Zwolse winkels spelen daarin wat mij betreft een belangrijke rol. Het een kan niet zonder het ander!


Ruimte voor starters

Ik pleit daarom voor meer ruimte voor starters. En vraag van vastgoedeigenaren om aanpassing van hun beleid. De huidige hoge huren maken het voor starters moeilijk zo niet onmogelijk te beginnen. Onder druk van de markt en van (dreigende) leegstand worden huren weliswaar aangepast maar het gaat niet snel genoeg. Daardoor staan panden onnodig lang leeg.Dat heeft weer een negatief effect op de omgeving, en dus op de waarde van het vastgoed. Dit terwijl er voldoende kansrijke initiatieven zijn om deze ruimten te vullen. De vastgoedeigenaar is er dus bij gebaat om een startende ondernemer ruimte te bieden en deze te helpen. Omdat de ondernemers in de huidige tijd sowieso al moeite hebben om financiering te regelen, zijn zij gebaat bij een lage instaphuur en bij een omzetgerelateerde huur. Op de lange termijn leidt dit voor de eigenaar tot een hogere waarde van het vastgoed.

Wij proberen vastgoedeigenaren meer te betrekken bij ontwikkelingen in winkelstraten. Bij het project Sassenstraat Allicht hebben enkele eigenaren zich inmiddels aangesloten als participant. Een goed begin!


Straten en stegen

Ik zie overigens graag dat niet alleen aandacht uit gaat naar het kernwinkelgebied maar ook naar de – soms zo aangeduide – ‘rafelranden’. Stegen als De Hagelstraat, Mandjesstraat en Rode Haanstraat hebben het in zich om uit te groeien tot de ‘Drie Steegjes’ (vergelijk de Negen Straatjes te Amsterdam), zeker als ZARA zich om de hoek vestigt. Ook dat draagt bij aan een aantrekkelijke en gedifferentieerde stad. Kansen genoeg om de zoete zomer over te laten gaan in een hoopvolle herfst!



Zwolle, 2 september 2013

Peter Pels

Voorzitter Citycentrum Zwolle