Blog 2

Zwolle mooier, sterker slimmer?


Mijn eerste weken als nieuwe voorzitter van Citycentrum Zwolle zijn voorbij. Op 23 april 2013 nam ik het stokje over van Louis van Daalen. Inmiddels heb ik kennisgemaakt met veel ondernemers, met wethouders, met ambtenaren, met andere belanghebbenden. Er blijkt grote overeenstemming over ons gezamenlijke doel en dat is– ik zeg het in mijn eigen woorden – Zwolle mooier, sterker en slimmer maken. De kwaliteit van de binnenstad is daarbij essentieel: een gezonde stad heeft een kloppend hart nodig.


Citycentrum

Citycentrum Zwolle behartigt de belangen van de aangesloten ondernemers uit de Zwolse binnenstad. Dat zijn vooral winkeliers, maar ook bijvoorbeeld makelaars, notarissen of horecaondernemers. Een gevarieerd aanbod van winkels, horeca en andere voorzieningen draagt bij aan een levendig stadcentrum, dat is goed voor de consument. De winkeliers hebben op hun beurt belang bij een bruisende binnenstad. Dat trekt mensen, dat trekt consumenten. Geen wonder dus dat het gezamenlijke doel van partijen vrij duidelijk is. Ook duidelijk is dat je dat doel niet in je eentje kunt bereiken. Daarvoor moet samengewerkt worden, nog beter samengewerkt worden, moet de verbinding worden gezocht. Dat is de inzet van Citycentrum. Naast genoemde belangenbehartiging spant Citycentrum zich samen met de ondernemers in om de bezoekers van de stad een schone, hele en veilige stad te bieden, alsook een gastvrije stad.


Morgenstond

Ik weet niet hoe het u vergaan is dit voorjaar maar ik vond het lang duren voor dat we de winter achter ons konden laten. Met het klimmen van de temperatuur werd het fijner er op uit te trekken en ik zag onze binnenstad steeds levendiger worden. Ik vind de binnenstad op haar mooist in de vroege ochtend. Als het winkelpersoneel de deuren langzaam opent en al wat waar uitstalt, als de horecamedewerkers tafeltjes en stoeltjes klaar zetten voor de te verwachten gasten. Dit alles tegen het decor van monumentale panden en straten. Alsof de stad wil zeggen: wij zijn klaar om u gastvrij te ontvangen.







Evenementen

We kijken alweer terug op een aantal zeer geslaagde evenementen. Een zonovergoten Koninginnedag, met een geweldige sfeer in de binnenstad. Een grootse Bevrijdingsdag op verschillende locaties in de stad. Ook al zonovergoten: mooi vond ik het om te zien hoe een horecaondernemer hierop inspeelt door aan klanten gratis ijswater en zonnecrème aan te bieden. Over gastvrijheid gesproken! Dan was er ook nog het Rhythm & Blues festival met golden oldie Jan Akkerman. Allemaal evenementen die bijdragen aan de gezelligheid en sfeer in onze binnenstad. En als u dit leest dan heeft de vernieuwde Fundatie haar deuren weer geopend en is een icoon geworden – als het dat al niet was – voor onze stad. Een publiekstrekker van formaat. Gaat dat zien! Op 8 juni werd de Halve Marathon van Zwolle gelopen, een loopfestijn voor jong en oud, voor recreant en gepassioneerde loper. Een groot deel van het parcours loopt door de binnenstad en natuurlijk is de finish op de Grote Markt. Voor de dertiende keer al weer. Het mag duidelijk zijn, het Zwolse centrum leeft. Er zit muziek in Zwolle!




Wifi

Op deze plaats licht ik graag een van onze activiteiten toe. Citycentrum maakt zich hard voor gratis Wifi voor bezoekers van het kernwinkelgebied van onze stad. Gratis Wifi in de openbare ruimte, dus op straat of op het plein. Wij beschouwen dit als een vorm van gastvrijheid: gasten, klanten, consumenten krijgen zo toegang tot het web en tot apps die het winkelen en recreëren in de binnenstad van een extra dimensie voorzien. Het Nieuwe Winkelen bestaat uit kijken, voelen en proeven in de winkel, uit prijzen vergelijken online, uit bestellen online en thuis laten bezorgen of ophalen in de winkel. Kortom, om een combinatie van fysiek(offline) en online winkelen en de moderne ondernemer speelt daar op in. Ook wil de consument informatie over waar te parkeren, waar een modeshow is of een kookworkshop. De klant wil ‘liken’ en zijn of haar vrienden laten weten waar op dat moment een leuke aanbieding te halen is.


Met partijen als gemeente, horeca en Zwolle Marketing wordt getracht de financiering rond te maken. Bijzonder is de samenwerking met de jonge Levi Kuiper die voor zijn idee voor gratis Wifi een forse bijdrage kreeg uit het gemeentelijk jongerenbudget 2013. Door gezamenlijk op te trekken lukt het om het hele kernwinkelgebied van Wifi te voorzien, waarbij de jeugd een eigen portal krijgt. Op het moment dat u dit leest is het voor u waarschijnlijk al mogelijk om bijvoorbeeld op de Grote Markt in te loggen op het gratis Wifi. Zo is Zwolle weer een beetje ‘slimmer’, een beetje meer bij de tijd. Samen komen we verder!