Blog 7

HIGHLIGHTS

Kippenvelmomenten, als voorzitter van het bestuur van Citycentrum Zwolle heb ik die af en toe. Het is een cultuurding om daar snel over heen te stappen en over te gaan tot de orde van de dag. Daar wijk ik graag een keer van af.


Sassenstraat Allicht

Kippenvel kreeg ik toen al die lampjes aanfloepten in de Sassenstraat. Velen hebben zich ingezet voor dit fantastische resultaat. Zeker zo belangrijk als het resultaat was het proces daar naar toe. Er is een periode van hard werken aan vooraf gegaan. Samenwerken, neuzen dezelfde kant op, bezieling: ondernemers vonden elkaar. Terecht werd Gooitske Zijlstra in het zonnetje gezet en geroemd om haar inzet en betrokkenheid. Graag maak ik van de gelegenheid gebruik om nog wat mensen te bedanken zonder wie dit niet was gelukt. De gemeente Zwolle, met wethouder De Heer voorop, en met name ook de technische mensen van de gemeente. Zij moesten, zoals dat zo mooi heet, ‘over hun eigen schaduw heen stappen’ om dit mogelijk te maken. Starlight BV uit Heino (de partner van Citycentrum Zwolle bij de sfeerverlichting) die wij koppelden aan dit initiatief en die zich technisch en financieel heeft ingezet. Ten slotte de voorzitter van het Citycentrum Zwolle, nee niet ik, maar mijn voorganger Louis. Hij besloot destijds in overleg met betrokken partijen een driejarig project te starten om de Sassenstraat beter op de kaart te zetten. Ter ondersteuning van de ondernemers vroeg hij Gooitske om dit ‘aan te jagen’. Met Sassenstraat Allicht als het voorlopige resultaat. Voorlopig, want om met de woorden van Wim Waanders te spreken, we moeten doorgaan en niet achterover leunen.


Samenwerking

We willen de bezoeker van de binnenstad graag meer beleving bieden (of zoals iemand mij laatst corrigeerde: beleving is uit, het gaat om betekenis!). Hiervoor is samenwerking nodig. Ik zie de samenwerking groeien, zoals met de horeca. Op uitnodiging van Theo Runhaar was ik laatst een dagje op stap met de Zwolse horecadames en –heren. We bezochten Den Bosch, voor mij als oud Bosschenaar ook een kippenvelmomentje. Deze stad is voor de vierde keer op rij verkozen tot de meest gastvrije stad, het was een leerzaam bezoek. We overleggen met de horeca over de Blauwvingerdagen, over de koopzondagen, over WiFi. Enkele horecaondernemers dragen bij aan de Sinterklaasintocht. Ook met Zwolle Marketing wordt de samenwerking intensiever. We trekken samen op om van de koopzondagen iets meer te maken dan ‘alleen maar de winkels open’. We treffen elkaar bij overleg over de routering, bewegwijzering en dergelijke. Ook de ontwikkelingen op het gebied van offline en online winkelen volgen we met elkaar om zo beter in te kunnen spelen op de laatste ontwikkelingen.


To come

De agenda is aardig vol. De Sinterklaasintocht op 16 november as. De Vroege Vogelactie in het kader van ‘In Zwolle is altijd plaats’: liefst 20 ondernemers doen mee met de een of andere actie. De decemberkoopzondagen staan voor de deur, het is mooi zijn als we het IJsbeeldenfestival aangrijpen om rond het thema Winter meer beleving of betekenis te bieden aan de bezoeker van de binnenstad. Zie ook onze uitgebreide tweewekelijks nieuwsbrief. De komende weken gaan we in gesprek met de winkeliers over wat hen bezighoudt. We doen dit per deelgebied omdat we denken dat we in een kleinere setting tot een beter gesprek komen. De resultaten nemen we mee in ons jaarprogramma voor 2014. Zeg nu zelf: zo’n actieve vereniging Citycentrum Zwolle, daar wil je toch lid van zijn!



Zwolle,

4 november 2013

Peter Pels

Voorzitter Citycentrum Zwolle