Blog 11


BV Binnenstad Zwolle 2020


Ik ben een voetballiefhebber. Al van jongs af aan volg ik het voetbal. In deze dagen denk ik terug aan Jaan de Graaf van IJsselmeervogels. In het bekertoernooi dwong Jaan met zijn team menig profclub op de knieën. Op Jaan lag daarna een mooi profcontract te wachten. Maar hij wilde of kon niet voetballen op zondag. Dat werd nog een heuse rel. Uiteindelijk zwichtte hij en tekende voor AZ. In onze provincie, bij Heracles, hadden we Folkert – nooit op zondag – Velten.


Het komt bij me op nu in Zwolle de koopzondagen trending topic zijn bij ondernemers en in de Zwolse politiek. Of we niet iets beter te doen hebben. Dat hebben we gelukkig wel. Citycentrum wil graag de BV Binnenstad Zwolle tot een succes maken, nu en in de toekomst. Dit is in belang van alle betrokkenen: bewoners, detailhandel, horeca, kunst, cultuur, vastgoedeigenaren en gemeente. Met al die partijen willen we samen werken aan een attractieve stad. Naast het motto ‘Samen maken we de stad’ hanteren we het motto ‘Binnenstad niet op orde is je stad niet op orde’. Het recente Rapport Shopping 2020 van InRetail beschrijft de zoektocht naar ontwikkelingen in de retail en de gevolgen voor de binnensteden. Graag neem ik u een stukje mee: ‘Van oudsher zijn steden een centrale marktplaats en een ontmoetingscentrum. Vraag en aanbod ontmoeten elkaar op cultureel, economisch en sociaal gebied, waarbij de concentratie van massa en variatie in de steden voor zowel de koper als de verkoper grote voordelen biedt. Ook als ontmoetingsplaats bieden steden bij uitstek de mogelijkheid om ideeën, kennis en ervaringen op te doen en te delen. Deze functie vormt dé bestaansgrond van de steden. Maar, deze functie van de stad als marktplaats staat onder toenemende druk in het Nederland van de 21e eeuw. Het traditionele stadscentrum kalft af, met alle gevolgen van dien voor de leefbaarheid van veel van die oude steden.’ Tot zover de bedreiging.



Dan nu de uitdaging voor ons allen: ‘In 2020 heeft Zwolle een binnenstad die verrast en waar de consument graag blijft komen. Wel op een hoger niveau dan nu (vermaak op pretparkniveau). Samenwerking met professionele sfeermakers is essentieel, zoals theaterproducenten, maar ook (lokale) musea of theaters. Winkels zijn hierin essentieel, maar de binnenstad als geheel moet een aantrekkelijk gebied zijn. Juist ook andere functies zijn van belang om het gebied voor de consument aantrekkelijk te laten zijn. Warenhuizen 2.0 en brandstores bepalen het gezicht en zorgen voor beleving (interactieve productpresentaties). De (super)speciaalzaken vormen krenten in de pap en bieden demonstraties, clinics en workshops. Het trekt massa aan omdat ze een perfect ‘dagje uit’ bieden of een ‘weekend weg’. Naast retail zijn er o.a. rust- en zitplekken. Ook een servicepakket is essentieel zoals gratis toilet, baby-verschoon ruimte en bagagelockers, shopping guides, kinderopvang, valet parking. Binnen een regio is er maar plaats voor een of enkele van deze Surprise & Shop binnensteden. Zwolle heeft het in zich deze concurrentiestrijd tussen gemeenten te winnen.’



Hoe gaan we dat dan doen? Met een paar koopzondagen erbij gaat dat niet lukken, Shopping 2020 laat zien dat er heel veel moet gebeuren. In die zin is de inzet van Citycentrum voor 12 plus vijf koopzondagen zeer bescheiden. Een bewuste keus om rekening te houden met de gevoelens van alle ondernemers, klein en groot, en van alle consumenten. Beter dan over het aantal koopzondagen te discussiëren is het om als ondernemers de energie te bundelen om van die koopzondagen een succes te maken, dus verrassend en vermakelijk. Gelukkig gebeurt dat ook. Zo is de koopzondag van 1 juni al in voorbereiding. Daarin wordt samengewerkt met Zwolle Unlimited. Ondernemers aan de Korte Smeden bereiden hun ‘Petit Montmartre’ voor, ondernemers aan de Diezerpoortenplas maken plannen om iets te gaan doen met ambachten. Dat maakt het leuk om straks van plek naar plek te gaan en ervaringen op te doen. We zijn allemaal aandeelhouder van de BV Binnenstad Zwolle. Samen maken we de stad. Laten we dat dan samen doen, iedereen meedoen graag!